Te 5 kroków pomoże utrzymać zdrową wątrobę. Oto, co należy zrobić

Zdjęcie: z otwartych źródeł

Wątroba może się sama zregenerować, ale ważne jest, aby utrzymać jej zdrowie.

Wątroba spełnia wiele ważnych funkcji – zwalcza infekcje, produkuje żółć, reguluje poziom cholesterolu i filtruje szkodliwe substancje z krwi. Wątrobę można uszkodzić w wyniku zakażenia wirusami zapalenia wątroby, nadmiernego spożycia alkoholu, narkotyków i suplementów oraz nadwagi. Wątroba może się sama zregenerować, ale ważne jest, aby utrzymać jej zdrowie.

RBC-Ukraina opowiada o tym, jakie 5 kroków pomoże utrzymać zdrowie wątroby, odnosząc się do publikacji gastroenterologa Evgenii Belinskiej na Instagramie.

Zmniejsz spożycie alkoholu

„Każdy alkohol wpływa na wątrobę, ale nadmierne picie powoduje przeciążenie tego narządu i zaczyna uszkadzać jego komórki. Za nadmierne picie uważa się: wypicie czterech lub więcej drinków w krótkim czasie w przypadku kobiet i pięciu w przypadku mężczyzn. Lub 8 lub więcej drinków tygodniowo dla kobiet i 15 i więcej dla mężczyzn. Pamiętajcie, że nie ma bezpiecznej dawki alkoholu – mówi lekarz.

Utrzymuj zdrową wagę

Nadwaga zwiększa ryzyko stłuszczeniowej choroby wątroby. Narodowy Instytut Cukrzycy oraz Chorób Trawiennych i Nerek zaleca, aby osoby otyłe:

  • zmniejszyć masę ciała o 3-5%, aby zredukować tkankę tłuszczową wątroby
  • zmniejszyć masę ciała o 7-10%, aby zmniejszyć zapalenie i zwłóknienie wątroby

„Najlepszą strategią utraty zbędnych kilogramów lub utrzymania prawidłowej wagi jest utrzymanie aktywności fizycznej i stosowanie zbilansowanej diety. Szybka utrata masy ciała i niedożywienie mogą pogorszyć stan wątroby” – ostrzega Belinskaya.

Używaj leków w sposób odpowiedzialny

Należy przyjmować leki wyłącznie zgodnie z zaleceniami lekarza i przestrzegać zalecanej dawki. Wątroba jest podatna na skutki samoleczenia. Około 9% przypadków uszkodzenia wątroby jest spowodowane przyjmowaniem suplementów diety.

Stosuj zróżnicowaną i zbilansowaną dietę

„Jedz co najmniej 5 porcji różnorodnych warzyw i owoców dziennie. Jedna porcja powinna być wielkości pięści.

Ogranicz żywność i napoje zawierające cukry proste, zwłaszcza fruktozę. Fruktoza znajdująca się w naszym organizmie może być trawiona jedynie przez wątrobę. Jeśli tego cukru jest za dużo, wątroba zamienia go w tłuszcz. Fruktozę można znaleźć w słodzonych napojach bezalkoholowych, miodzie i syropach.

„Uzyskaj jak najwięcej różnych składników odżywczych z nieprzetworzonej żywności. Na przykład brązowy ryż jest lepszy niż biały, całe ziemniaki są lepsze niż puree ziemniaczane, całe ziarna są lepsze niż rafinowane ziarna. Lepiej zjeść dwa jabłka niż wypić 250 mililitrów sok jabłkowy” – mówi lekarz.

Węglowodany zawierające błonnik są metabolizowane wolniej niż węglowodany rafinowane. I zwykle zapobiegają wahaniom poziomu glukozy we krwi.

Jedz desery po głównym posiłku. Całkowite spożycie tłuszczów nasyconych powinno wynosić mniej niż 10% całkowitej liczby kalorii. Preferują tłuszcze nienasycone, są one ugniatane w nierafinowanych olejach roślinnych z pierwszego tłoczenia, nasionach, orzechach, awokado, oliwkach i tłustych rybach.

„Włącz do diety dwie porcje ryb, które zawierają kwasy tłuszczowe omega-3. Ogranicz spożycie soli do nie więcej niż 1 łyżeczki dziennie. Ogranicz spożycie żywności z dodatkiem cukru, soli, rafinowanych węglowodanów i tłuszczów nasyconych” – radzi Belinskaya.

Regularnie odwiedzaj swojego lekarza

„Przez długi czas choroby wątroby nie dają znaczących objawów. Wątroba nie boli, ponieważ nie ma zakończeń nerwowych. Zespół bólowy rozwija się, gdy wątroba się powiększa. Dlatego należy na czas zgłosić się do lekarza i poddać się badaniom profilaktycznym”. gastroenterolog.

Rating
( No ratings yet )
Elite Strefa Kobiet