Stanie się długą wątrobą nie jest takie trudne: naukowcy wymienili 5 nawyków, które pomogą Ci żyć dłużej

Zdjęcie: z otwartych źródeł

Te proste zasady pomogą Ci zachować zdrowie i młodość, a także znacznie wydłużą Twoją średnią długość życia.

Naukowcy od wieków próbują rozwikłać przepis na „życie wieczne i młodość”, ale jak dotąd niestety na próżno. Jednak ostatnio pojawia się coraz więcej produktów i środków, które gwarantują dłuższe życie, a przy tym zdrowsze i młodsze – pisze Science Alert.

Naukowcy sceptycznie odnoszą się do takich „magicznych lekarstw”, choć przyznają, że 75% długości naszego życia w dalszym ciągu zależy od naszych nawyków i odżywiania, a tylko w 25% decydują geny. Nie ma szybkich rozwiązań ani skrótów, które umożliwiłyby dłuższe i zdrowsze życie, ale nauce udało się sformułować kluczowe zasady, twierdzi profesor nadzwyczajny epidemiologii na Uniwersytecie Deakin, Hassan Valli. Naukowiec podzielił się listą nawyków, których przestrzeganie może faktycznie przedłużyć nasze życie i poprawić nasze zdrowie.

Preferowanie pokarmów roślinnych

Bycie nim ma niesamowity wpływ na nasze zdrowie. Wiele badań wykazało już, że dieta bogata w pokarmy roślinne jest faktycznie powiązana ze zdrowiem i długowiecznością.

Według Valli, wybierając dietę roślinną i spożywając mniej mięsa, przetworzonej żywności, cukru i soli, możemy faktycznie zmniejszyć ryzyko zachorowania na szereg chorób, w tym choroby serca i nowotwory.

Pokarmy roślinne są bogate w składniki odżywcze i fitochemiczne, przeciwutleniacze i błonnik. Ponadto mają właściwości przeciwzapalne. Wszystko to razem chroni nasze komórki przed uszkodzeniem w miarę starzenia się, a także pomaga zapobiegać chorobom.

Naukowiec zauważa, że ​​nie ma na świecie diety, która odpowiadałaby każdemu, jednak dieta śródziemnomorska uznawana jest wśród naukowców za jedną z najlepiej zbadanych, uniwersalnych i zdrowych. Dieta ta obejmuje spożywanie dużej ilości warzyw i owoców, produktów pełnoziarnistych, roślin strączkowych, orzechów i nasion, a także ryb, owoców morza i oliwy z oliwek.

Skoncentruj się na zdrowej wadze

Równie ważnym krokiem jest osiągnięcie prawidłowej wagi, gdyż otyłość zwiększa ryzyko wystąpienia szeregu problemów zdrowotnych, które nieuchronnie skracają nasze życie. Nadwaga obciąża dosłownie każdy układ w naszym organizmie i ma wiele konsekwencji fizjologicznych, do których należą:

• zapalenie;
  • zaburzenia hormonalne;
  • choroby serca;
  • udar mózgu;
  • wysokie ciśnienie krwi;
  • cukrzyca;
  • kilka rodzajów nowotworów.

Według Valli otyłość może nie tylko powodować problemy fizyczne, ale także pogarszać nasz stan psychiczny. W rezultacie u danej osoby może rozwinąć się depresja, obniżona samoocena lub silny stres.

Sport

Nie jest tajemnicą, że ćwiczenia są korzystne, dlatego najlepszym rozwiązaniem jest wprowadzenie ćwiczeń do swojego planu dnia i utrzymanie dobrej kondycji. Regularna aktywność fizyczna chroni przed chorobami przewlekłymi, redukuje stres i poprawia zdrowie psychiczne.

Według naukowca ćwiczenia fizyczne nie tylko pomagają zachować formę i pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej, ale także poprawiają wykorzystanie glukozy, obniżają ciśnienie krwi, zmniejszają stany zapalne, poprawiają przepływ krwi i pracę serca.

Nie pal

Jedną z podstawowych zasad zdrowego stylu życia jest rzucenie palenia i wapowania. Naukowcy odkryli już, że palenie papierosów wpływa na niemal każdy narząd naszego organizmu, a także wiąże się z krótszym życiem i pogorszeniem jego jakości. Nie ma bezpiecznego poziomu palenia – każdy papieros tak naprawdę nas zabija, zwiększając ryzyko zachorowania na różnego rodzaju nowotwory, choroby serca i cukrzycę.

Priorytet kontaktów społecznych

Valli zauważa, że ​​sekret długowieczności leży nie tylko w nawykach fizycznych; w rzeczywistości równie ważne jest zdrowie duchowe i psychiczne człowieka.

Poprzednie badania wykazały, że osoby samotne i izolowane społecznie są bardziej narażone na przedwczesną śmierć, a także są bardziej narażone na choroby serca, udar, demencję, stany lękowe i depresję.

Mechanizmy tego zjawiska niestety nie są w pełni zrozumiałe przez naukę, ale naukowcy uważają, że wynika to z czynników behawioralnych i biologicznych. Chociaż ludzie, którzy są bardziej powiązani społecznie, częściej prowadzą zdrowy tryb życia, wydaje się, że samotność ma bardziej bezpośredni wpływ fizjologiczny na organizm.

Rating