Zimno, ciepło czy gorąco? Jakie pokarmy są rzeczywiście dobre dla organizmu?

Zdjęcie: z otwartych źródeł

Nie każdy myśli o temperaturze spożywanego jedzenia.

Jak prawidłowo się odżywiać i jakie produkty spożywcze wybierać, aby chronić swoje zdrowie, to ważne pytanie, które interesuje wiele osób. Jednocześnie nie każdy myśli o temperaturze spożywanego jedzenia. Mówimy o tym, które potrawy lub napoje są najkorzystniejsze dla organizmu – zimne, ciepłe czy gorące – pisze RBC-Ukraina.

Zimne jedzenie

Pod koniec ubiegłego wieku wśród niektórych fashionistek powszechna była tak zwana „zimna dieta”. Opierało się to na założeniu, że jedzenie zimnych, a nawet lodowatych potraw powoduje, że układ trawienny pracuje ciężej, aby rozłożyć i wchłonąć składniki odżywcze. Ponieważ proces ten wymaga dużej ilości energii, dodatkowe kilogramy są dosłownie „spalane”.

Jednocześnie, według większości ekspertów, spożywanie zimnego jedzenia (szczególnie na śniadanie lub kolację) może prowadzić do rozstroju żołądka, zapalenia jelit (zapalenia okrężnicy) i zwiększonego tworzenia się gazów. Wynika to przede wszystkim z faktu, że rano metabolizm wymaga „rozruchu”, a wieczorem zwalnia.

Dietetycy tłumaczą, że organizm bardzo powoli trawi zimne jedzenie, bo musi je „podgrzać” do temperatury ciała. Na tej podstawie spożywanie zimnych pokarmów będzie najbezpieczniejsze w środku dnia.

Zimna woda również zalega w żołądku, dopóki się nie podgrzeje, dlatego nie spełnia swojej głównej funkcji – oczyszczania i nawilżania organizmu (wręcz przeciwnie, „wisząc” w żołądku może powodować obrzęki).

Gorące jedzenie

Z szeregu badań przeprowadzonych przez naukowców wynika, że ​​gorące jedzenie jest lepiej wchłaniane przez organizm niż inne potrawy, ponieważ zawarte w nim składniki odżywcze ulegają częściowemu rozkładowi podczas gotowania. Ponadto ludzie wolniej zjadają gorące dania, co jest również korzystne dla układu trawiennego, ponieważ jest więcej czasu na wchłanianie składników odżywczych.

Jednocześnie zbyt wysoka temperatura jedzenia może prowadzić do obrzęku przełyku i trudności w połykaniu. Również bardzo gorące potrawy zjedzone zbyt szybko mogą prowadzić do negatywnych konsekwencji:

  • oparzenia jamy ustnej, błon śluzowych warg, języka i wewnętrznej powierzchni policzków
  • zapalenie jamy ustnej lub zapalenie krtani (jeśli infekcja dostanie się do ran oparzeniowych)
  • zwężenie (zwężenie krtani)
  • wrzód żołądka lub zapalenie żołądka

Podsumowując, gorące posiłki mogą dawać „szybkie” uczucie sytości, związane z powolnym procesem spożywania pokarmu. Jednak takie uczucie może być zwodnicze i ulotne.

Ciepłe jedzenie

Według większości naukowców, aby przynosić korzyści organizmowi, temperatura spożywanych pokarmów powinna w przybliżeniu odpowiadać temperaturze ciała i wynosić od 36 do 40 stopni Celsjusza.

Taki pokarm najlepiej wchłania się w przewodzie pokarmowym, nerkach i wątrobie i pomaga organizmowi:

  1. oczyścić krew
  2. detoksykuj organizm poprzez nerki, skórę, układ limfatyczny
  3. nawilżają skórę

To samo dotyczy napojów – ciepłej wody, herbaty, soków, napojów owocowych itp.

Dietetycy zauważają, że ciepła woda (nawet o temperaturze do 60 stopni Celsjusza) rano na czczo jest szczególnie przydatna, ponieważ delikatnie przygotowuje przewód pokarmowy do całodziennej pracy, zmywając resztki jedzenia, sok żołądkowy i nagromadzony śluz na noc na ścianach żołądka i jelit. Przyspiesza to metabolizm, poprawia perystaltykę, krążenie krwi, kondycję skóry i ogólny stan zdrowia.

Rating
( No ratings yet )
Elite Strefa Kobiet