Każdy powinien je mieć. 11 najzdrowszych ziół i przypraw dla zdrowia

Zdjęcie: z otwartych źródeł

Wiadomo, że pikantne potrawy przyspieszają metabolizm i mogą pomóc w utracie wagi

Zioła i przyprawy to nie tylko wzmacniacze smaku, które potrafią przemienić zwykłe dania w pyszne, to także bogactwo składników odżywczych zapewniających szereg korzyści zdrowotnych. Eat This, Not That pisze o tym.

Kurkuma

Kurkuma była używana od wieków i istnieją dowody na to, że było na nią zapotrzebowanie już w V wieku. PNE. Główny składnik aktywny kurkumy, kurkumina, pomaga zmniejszyć stan zapalny. Przyprawę tę powiązano ze zmniejszonym ryzykiem raka, chorób serca, cukrzycy typu 2 i neurologicznych chorób zwyrodnieniowych. Takich danych dostarcza badanie z 2023 roku opublikowane w International Journal of Molecular Sciences.

Kurkumę można dodawać do marynat lub stosować w suchych nacieraniach. Zawsze łącz kurkumę z czarnym pieprzem lub źródłem zdrowego tłuszczu, aby poprawić wchłanianie kurkuminy.

pieprz cayenne

Wiadomo, że pikantne potrawy przyspieszają metabolizm i mogą pomóc w utracie wagi. Chociaż badania nie są jednoznaczne, istnieją dowody potwierdzające skuteczność kapsaicyny w procesie utraty tkanki tłuszczowej. Kapsaicyna jest głównym składnikiem aktywnym pieprzu cayenne. Odpowiada również za rzekome korzyści zdrowotne tej przyprawy.

Przegląd badań z 2022 r. opublikowany w czasopiśmie Pharmaceuticals stwierdza, że ​​kapsaicyna może tłumić apetyt w krótkim okresie. Kapsaicyna może również poprawiać mikrobiom jelitowy, promując rozwój bakterii zwalczających otyłość.

Paprykę tę można dodawać do owoców morza, mięs, a nawet popcornu czy marynat.

Bazylia

Bazylia pomaga organizmowi przystosować się do stresu i promować równowagę ciała i umysłu. Badanie przeprowadzone w 2022 r. w Frontiers in Nutrition wykazało, że przyjmowanie ekstraktu ze świętej bazylii przez dwa miesiące pomogło zmniejszyć poziom stresu u uczestników i jakość snu.

Należy zauważyć, że ekstrakty są zwykle silniejsze niż sama roślina i należy przeprowadzić więcej badań, zanim wyciągnie się jakiekolwiek wnioski na temat bazylii jako środka przeciwstresowego lub pomagającego na sen.

Roślinę tę można dodawać do miodu, frytek i pikantnych dań z makaronem.

Ożywić

Imbir zawiera szeroką gamę silnych związków, takich jak gingerol, które mogą stymulować opróżnianie żołądka i promować prawidłowy ruch stolca w jelitach.

Badanie przeprowadzone w 2019 r. w Foods wykazało, że właściwości przeciwutleniające i przeciwzapalne imbiru chronią przed stresem oksydacyjnym. Według badań suszony i pieczony imbir zawiera więcej przeciwutleniaczy niż świeży imbir.

Cynamon

Oprócz działania przeciwzapalnego i przeciwutleniającego cynamon pomaga kontrolować poziom cukru we krwi. Pomaga także wątrobie metabolizować glukozę i może pomóc zmniejszyć zapotrzebowanie na syntetyczną insulinę u osób chorych na cukrzycę typu 2.

Jedno z badań przeprowadzonych w 2009 roku w Journal of Medicinal Food sugeruje, że cynamon pomaga również poprawić wrażliwość na insulinę i spowolnić nietolerancję glukozy po źle przespanej nocy, kiedy poziom cukru we krwi zwykle gwałtownie wzrasta.

Cynamon poprawia także sposób, w jaki mózg wykorzystuje insulinę, co może pomóc w niektórych neurologicznych stanach zwyrodnieniowych, takich jak choroba Alzheimera, poprzez kontrolowanie wysokiego poziomu glukozy we krwi w mózgu.

Cynamonem można posypywać mus jabłkowy, wypieki i dodawać do napojów.

Oregano

Główne składniki olejku z oregano – karwakrol i tymol – pomagają zapobiegać przedostawaniu się niektórych wirusów do komórek organizmu, zapewniając pewne wsparcie dla układu odpornościowego. Wykazano to w badaniu opublikowanym w czasopiśmie Journal of Virology z 2020 r.

Świeże oregano jest bardziej aromatyczne niż jego suszone odpowiednik i stanowi doskonały dodatek do sałatek, marynat, dań z grilla i pikantnych wypieków.

Czarny pieprz

Czarny pieprz pomaga organizmowi lepiej wchłaniać niektóre przeciwutleniacze. Według raportu opublikowanego w czasopiśmie Aging and Disease z 2023 r., substancja czynna zawarta w pieprzu czarnym, piperyna, może pomóc w leczeniu zaburzeń neurologicznych związanych z wiekiem i starzenia się mózgu.

Przyprawę tę można dodać do niemal każdego dania i nada mu wyrazistego smaku.

rozmaryn

Według badania Iranian Journal of Basic Medical Sciences z 2020 r. polifenole – rodzaj przeciwutleniacza występującego w rozmarynie – pomagają zmniejszyć stan zapalny, spowalniając cytokiny kontrolujące reakcję zapalną organizmu.

Rozmaryn można dodać podczas gotowania steków, pomoże to wypełnić mięso ziołowym aromatem. Świetnie komponuje się również z smażonymi warzywami i tofu.

Mięta pieprzowa

Wyniki przeglądu kontrolowanych badań klinicznych z 2020 r. opublikowanego w czasopiśmie Clinical and Translational Science pokazują, że olejek miętowy pomaga złagodzić objawy zespołu jelita drażliwego (IBS) po 12 tygodniach jego stosowania.

Miętę można dodawać do herbaty lub zimnych napojów.

Szałwia

W niewielkim badaniu przeprowadzonym w 2003 roku w czasopiśmie Pharmacology, Biochemistry and Behaviour wykazano, że szałwia poprawia pamięć, szczególnie natychmiastowe zapamiętywanie słów. Naukowcy odkryli, że ekstrakt z szałwii pomaga poprawić funkcjonowanie mózgu u osób cierpiących na chorobę Alzheimera.

Szałwię można dodawać do grillowanych kurczaków i steków, makaronów, pieczonych warzyw, a nawet zup.

Czosnek

Badanie przeprowadzone w 2019 r. w Trends in Food Science & Technology pokazuje, że czosnek ma właściwości przeciwwirusowe, które mogą wspierać odporność. Związki siarki zawarte w czosnku pomagają zwiększyć odporność poprzez stymulację neutrofili, czyli białych krwinek, które zwalczają zarazki.

Czosnek jest doskonałą przyprawą do dań mięsnych, sałatek czy tostów.

Rating
( No ratings yet )
Elite Strefa Kobiet